Αγαπητοί συνεργάτες ,
Για πρώτη φορά μετά από σχεδόν είκοσι χρόνια, η κυβέρνηση προχωρά -και αναδρομικά από φέτος- σε δραστική μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης, κατά 30% για τις κατοικίες και έως και 73% για ΙΧ αυτοκίνητα, σε μια προσπάθεια ελάφρυνσης του φορολογικού βάρους .
Ας δούμε αναλυτικά τις μειώσεις :
Κατοικίες: μείωση τεκμηρίου 30% έως 35%
Οι «αντικειμενικές δαπάνες διαβίωσης», όπως μετονομάστηκαν πριν 19 χρόνια τα περιβόητα τεκμήρια διαβίωσης, επιβάλλονται όταν το εισόδημα που δηλώνει ο φορολογούμενος υπολείπεται του τεκμαρτού που υπολογίζει η εφορία, με βάση ακίνητα, αυτοκίνητα, πισίνες, σκάφη ή άλλες υπηρεσίες και αποκτήματα που αυτός εμφανίζεται πως είχε κάθε έτος, η κατοχή των οποίων συνεπάγεται και αντίστοιχο κόστος συντήρησης.
Το βάρος είναι σημαντικό, ιδιαίτερα για τις κατοικίες: το τεκμήριο διαβίωσης δεν επιβάλλεται στον ιδιοκτήτη του ακινήτου όπως ο ΕΝΦΙΑ, αλλά σε όποιον διαμένει σε αυτό, δηλαδή και στον ενοικιαστή.
Η αναμόρφωση των τεκμηρίων για τις κατοικίες προβλέπει μείωση του οριακού συντελεστή κατά 30% για όλες τις κατηγορίες εμβαδών.
Παράδειγμα μείωσης τεκμήριου κατοικίας από 01/01/2025:
Θα σημειώσω ότι ,
Το σημαντικότερο όφελος εμφανίζεται σε περιοχές με υψηλές τιμές ζώνης, όπου η μείωση φτάνει το 35%.
Αυτοκίνητα: «πράσινες» μειώσεις για νέα ΙΧ
Στα αυτοκίνητα, εισάγεται ένα υβριδικό σύστημα υπολογισμού που συνδυάζει τα κυβικά με τις εκπομπές CO2, ευνοώντας τα φιλικότερα προς το περιβάλλον οχήματα.
Τα υβριδικά και τα μικρού κυβισμού αυτοκίνητα γνωρίζουν τις μεγαλύτερες μειώσεις, ενώ προβλέπεται ελάχιστο ετήσιο τεκμήριο 2.000 ευρώ για αυτοκίνητα έως 1.200 κυβικά. Αφορά όμως μόνο αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μετά την 1η.11.2010 και όχι παλαιότερα οχήματα.
Παραδείγματα ανά μάρκα
Ενδεικτικά, όπως προκύπτει από το νέο τρόπο υπολογισμού, για ένα καινούριο αυτοκίνητο 1.798 κ.εκ., που εκπέμπει 99 g/km CO2 (πχ Toyota Corolla 1.8 140 Hybrid), το τεκμήριο καταρρέει από 7.600 ευρώ σε 2.000 ευρώ, με μείωση 73,7%. Ακόμα και αν αντί για καινούργιο αυτοκίνητο, ήταν ένα αντίστοιχο δεκαετίας όπου ως τώρα είχε «μισό» τεκμήριο (3.800 ευρώ) η μείωση τώρα στα 2.000 ευρώ σημαίνει «κούρεμα» 47,4% στο τελικό φορολογητέο εισόδημα, για όποιον έχει τέτοιο όχημα.
Για ένα άλλο όχημα 1.498 κ.εκ. με εκπομπές 102 g/km CO2 (πχ Honda Jazz 1.5 Hybrid) το τεκμήριό του μέχρι τώρα ήταν 5.800 ευρώ (ως νέο) ενώ έπεφτε κατά 50% (στα 2.900 ευρώ) μετά μια δεκαετία. Από φέτος πλέον η εφορία θα υπολογίζει «τεκμαρτό» εισόδημα μόλις 2.000 ευρώ δηλαδή μείωση 65,5% (ή 31% εν σχέσει με ένα δεκαετίας).
Ακόμη και ένα «οικονομικό» αυτοκίνητο 999 κ.εκ. (πχ Fiat 500 1.0 70) κερδίζει μείωση 50%, από 4.000 ευρώ σε 2.000 ευρώ, δηλαδή όσο θα είχε μετά τη συμπλήρωση μιας δεκαετίας στους δρόμους.
Εντυπωσιακές μειώσεις παρατηρούνται και σε μεγαλύτερα μοντέλα: πχ για Audi A4 35tfsi (1.984 κ.εκ.) το τεκμήριο πέφτει από 8.800 ευρώ στα 2.450 ευρώ (-72,2% θεωρητικά, -44,3% τελικά), ενώ το diesel Audi Q3 35tdi (1.968 κ.εκ.) μειώνεται από 8.800 ευρώ σε 2.645 ευρώ (-69,9%).
Ποιοι ωφελούνται
Από τη μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης ωφελούνται συνολικά 477.000 φορολογούμενοι που σήμερα επιβαρύνονται λόγω διαφοράς μεταξύ δηλωθέντος και τεκμαρτού εισοδήματος. Το μέτρο αφορά κυρίως τη μεσαία τάξη, ιδιοκτήτες και ενοικιαστές κύριας κατοικίας, καθώς και νοικοκυριά με ένα ή περισσότερα αυτοκίνητα.
Επαγγελματική τοποθέτηση :
Η μείωση των τεκμηρίων συνοδεύεται από τη γενικότερη αναμόρφωση της φορολογικής κλίμακας που ωφελεί εκατομμύρια φορολογούμενους, τη μείωση του ΕΝΦΙΑ σε μικρούς οικισμούς και την εισαγωγή ενδιάμεσου συντελεστή 25% στα ενοίκια. Το σύνολο των μέτρων στοχεύει να πριμοδοτήσει σε ένα «μικρό» είναι αλήθεια ποσοστό φορολογουμένων ιδιαίτερα της μεσαίας τάξης.
Επιμένω όμως , αν αυτό συνοδευτεί με χαλιναγώγηση του πληθωρισμού κ ειδικά των τιμών αγοράς βασικών καταναλωτικών προϊόντων κ υπηρεσιών , με μείωση στις τιμές ενοικίασης ακινήτων , τότε …θα φανεί φως στο βάθος του τούνελ της οικονομίας…
Καλο σ/κ με υγεια σε ολους.