Αγαπητοί συνεργάτες ,
Είθισται στο τέλος κάθε έτους, πολλές επιχειρήσεις να προβαίνουν σε αγορές επιχειρηματικών δώρων με σκοπό τη διάθεσή τους σε πελάτες/προμηθευτές/εργαζομένους/ συνεργάτες ή και σε άλλα πρόσωπα τα οποία έχουν σχέση με την επιχειρηματική δραστηριότητα της κάθε επιχείρησης.
Στην παρούσα ανάλυση θα εξετάσουμε την αντιμετώπιση των δαπανών αυτών τόσο ως προς τις διατάξεις του Φ.Π.Α., όσο και της φορολογίας εισοδήματος.
Δώρα μικρής αξίας έως 10 ευρώ
Οι επιχειρήσεις που αγοράζουν δώρα μικρής αξίας (μέχρι 10 ευρώ το καθένα), με σκοπό να τα διαθέσουν σε πρόσωπα τα οποία έχουν έμμεση ή άμεση σχέση με την επιχείρηση (πελάτες, προμηθευτές, συνεργάτες, στελέχη, κ.λπ.), εκπίπτουν το ΦΠΑ κατά την αγορά ή την κατασκευή αυτών και περαιτέρω δεν υποχρεούνται να αποδώσουν το ΦΠΑ κατά την δωρεάν παράδοση αυτών ενώ εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων εφόσον τεκμηριωθεί από τις ίδιες ότι πραγματοποιούνται προς το γενικότερο συμφέρον τους.
Επισήμανση: Δώρα μικρής αξίας δεν θεωρούνται φυσικά σύμφωνα με τι ανωτέρω διατάξεις τα οινοπνευματώδη ποτά και τα καπνοβιομηχανικά προϊόντα
Δώρα αξίας μεγαλύτερης των 10 ευρώ
Σύμφωνα με διατάξεις (άρθρο 7, 30 του Κ.ΦΠΑ και εγκύκλιος Π.7015/690/27.10.1986) για τη διάθεση δώρων αξίας μεγαλύτερης των 10 ευρώ (ανά δώρο) υφίσταται υποχρέωση διακανονισμού του φόρου. Εξυπακούεται ότι εάν κατά την αγορά των δώρων αυτών δεν ασκηθεί το δικαίωμα έκπτωσης του φόρου, τότε δεν υφίσταται και υποχρέωση για τον διακανονισμό του. Σε αντίθετη περίπτωση, πρέπει να αποδοθεί ο ΦΠΑ της τρέχουσας τιμής αγοράς με απόδειξη αυτοπαράδοσης.
Επίσης οι δαπάνες για επιχειρηματικά δώρα (σε πελάτες, προμηθευτές, συνεργάτες της επιχείρησης, κ.λπ.) μεγαλύτερα των 10 ευρώ εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων εφόσον τεκμηριωθεί από τις ίδιες ότι πραγματοποιούνται προς το γενικότερο συμφέρον τους.
Για την τεκμηρίωση θα πρέπει να τηρείται κατάσταση με τους παραλήπτες των επιχειρηματικών δώρων, να προκύπτει η αποστολή των δώρων αυτών στους παραλήπτες με τα σχετικά παραστατικά (Δ.Αποστολής ή άλλα στοιχεία) και φυσικά να προκύπτει ότι οι παραλήπτες έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με την επιχειρηματική δραστηριότητα της επιχείρησης (ΔΕΦΑΘ 885/2022).